want simpel is veel leuker!
Persoonlijk

Interview door Meda Connects

Een tijdje geleden ben ik geïnterviewd door Meda Connects. Dit is een online platform speciaal voor drogisterij medewerkers waar je vakinformatie, nieuws en zelfs cursussen kunt vinden. Een interview met een drogisterij medewerker is ook een onderwerp en ze hebben mij dus geïnterviewd, hoe leuk is dat?! Ik vind het interview erg leuk geworden en moest het gewoon even met jullie delen 😀

Een kijkje achter de schermen bij drogisterijmedewerker Anne

Anne is 28 jaar en werkt al sinds 2006 bij D.I.O. drogisterij Gera in Apeldoorn (voorheen DA). Zij is begonnen als zaterdagmedewerkster en tegenwoordig is zij werkzaam als drogist en visagist. Anne gaf Meda Connects een kijkje achter de schermen. 

 

Zou je ons kunnen vertellen hoe een dag in de drogist er uitziet? 
“Natuurlijk openen we ’s morgens de winkel, doen we de kassalades in de kassa’s en worden alle schermpjes, computers en apparaten aangezet. Na het buitenzetten van de tassen- en sjalenmolen, stofzuigen en dweilen we de zaak. Eventueel kijken we de Eyelove brillen na of ruimen deze op. Daarna drinken we een kopje thee of koffie en bespreken we of er nog iets gedaan moet worden.”

 

Hoe ziet jullie team eruit?
“We zijn met een klein team dat bestaat uit 2 part-timers, 1 full-timer (dat ben ik), 1 zaterdagmedewerker en onze bazin. We werken meestal met z’n tweeën en hebben geen vaste taakverdeling. Meestal overleggen we op de dag zelf wie wat doet. Het ligt er natuurlijk ook aan wat er gedaan moet worden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er een standaard klusje gedaan moet worden, zoals spiegelen of aanvullen. Andere werkzaamheden zijn onder andere; het aanpakken van een schappenplan, pakketjes uitpakken, vracht bestellen, vracht uitpakken en opruimen, maar ook het begeleiden van stagiaires. Dit laatste is meestal mijn taak.”

“Het is zo leuk om stagiaires met sprongen vooruit te zien gaan! Als ze hun stage afronden, maakt mij dat super trots!”

 

Werken jullie vaak met stagiaires?
“We hebben regelmatig stagiaires en eigenlijk alleen van speciaal onderwijs. Het is zo leuk om deze stagiaires met sprongen vooruit te zien gaan en doordat je dingen preciezer, simpeler en duidelijker moet uitleggen denk je ook meer na over je eigen werkzaamheden. Bijvoorbeeld hoe normaal het is om met een klant te kwebbelen, terwijl dit voor hun vaak één van de grootste struikelblokken is. Of een bepaalde logische volgorde waarin je taken uitvoert. Als ze hun stage afronden als een echte medewerker van de drogist, maakt mij dat super trots!”

 

Wat is jouw sterke punt binnen je werk als drogistmedewerker?
“Persoonlijke aandacht voor de klant! Ik kom zelf uit de buurt en ken daardoor een heleboel klanten. Zeker omdat ik al zo’n lange tijd in deze drogist werkzaam ben, heb ik een goede relatie met mijn klanten opgebouwd. Ik kan ze makkelijk wat extra aandacht geven, maar dat doe ik niet alleen bij mijn vaste klanten. Ik vind het ook erg belangrijk om interesse in nieuwe klanten te tonen!”

 

Welke productcategorie vind je zelf het leukst om klanten bij te assisteren of hun vragen hierover te beantwoorden?
“Eigenlijk vind ik bijna alles leuk om bij te helpen. Ik vind het namelijk erg leuk om klanten wat te leren en enthousiast te maken voor een product. Het leren aan mensen is iets wat ik ook graag doe op mijn persoonlijke blog (simplethoughts.nl) Ik pik er dan elke keer een onderwerp uit om net even wat dieper op in te gaan. Als ik moet kiezen dan ga ik voor make-up of gezichtsverzorging. Extra leuk als ze dan terugkomen om hun mooie make-up te showen of om te vertellen dat die dagcrème toch echt wel heel erg lekker is!

“Ik ben een behoorlijke flapuit, dus als een ander product beter is, dan zeg ik dat meestal gewoon”

 

Wat is volgens jou hét recept dat ervoor zorgt dat de klant tevreden terugkomt?
“Vriendelijkheid, eerlijkheid en interesse zijn de belangrijkste ingrediënten!

Hoe irritant de klant soms ook kan zijn, ik vind het juist bij deze klanten een uitdaging om ze met een goed gevoel de winkel uit te laten lopen. Ook het geven van een eerlijk advies vind ik belangrijk. Ik geef liever een eerlijk advies dan dat ik een product persé moet verkopen, omdat we er vanaf moeten. Ik ben van mezelf een behoorlijke flapuit, dus als een klant bij de kassa komt met een product waarvan ik weet dat een andere variant net wat beter is, dan zeg ik dit in de meeste gevallen ook.

“Ook al komen ze voor de zesde keer in één week, maak altijd tijd voor een praatje!”

Interesse tonen door bijvoorbeeld even een praatje te maken, wat in een buurtwinkel als die van ons erg belangrijk is, zorgt er ook voor dat de klant terugkomt. Klanten waarderen het bij ons enorm dat we tijd voor hun nemen. Ook al komen ze voor de zesde keer in één week voor een klein product de winkel binnenwandelen.”

“Paracetamol met cocaïne vind ik toch wel de grappigste die ik tot dusver van klanten heb gehoord”

 

Heb je nog een leuke anekdote uit de praktijk voor ons?
“In al die jaren dat ik hier werk, is er natuurlijk al van alles gebeurd. Het grappigst vind ik altijd de namen die mensen bedenken voor medicijnen en waar wij natuurlijk gewoon van moeten snappen wat ze bedoelen. “Oscillococcinum” is natuurlijk makkelijk te raden, maar toch laat ik ze daar nog even over stuntelen en stotteren. Dat houdt het voor mij ook leuk.”

 

En wat is het gekste dat je ooit hebt gehoord?
“De allerleukste vind ik toch wel paracetamol met cocaïne! De eerste keer dat ik die hoorde moest ik toch een paar keer slikken om niet keihard te gaan lachen, zeker omdat mevrouw het tot wel 3 keer toe herhaalde!”

 

 

En? Leuk interview toch? Voordat je het weet ben ik wereldberoemd, haha! Voor nu moeten jullie het nog even met mijn digitale handtekening doen..

 

Liefs, Anne

 

Werk je trouwens ook in een drogisterij? Meld je aan bij Meda connects via medaconnects.nl!

 

Reacties

Join the discussion

  1. Enny

    Leuk interview Anne

  2. Renate van Deventer

    Mooie foto Anne én leuk interview!

  3. Monique Knol

    Pfffietttfieeeuuww!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge