want simpel is veel leuker!
beauty and the beast 3d film review
DisneyLove

Tijdenlang verhaald, elke keer herhaald, Belle en het Beest

Yes! Ik heb de nieuwe Belle en het Beest film al mogen zien! Vanaf morgen draait hij in de bioscoop en jullie zijn natuurlijk benieuwd of het een aanrader is of niet. Je kunt deze review veilig lezen als je de film nog wil zien..

Wat een domme vraag. Het is een film van Disney. Dus ja, natuurlijk is het een aanrader, maar oké ik zal netjes vertellen wat ik er wel of niet leuk aan vond. Ik moet natuurlijk wel kritisch blijven..

Samen met een vriendin had ik al kaartjes besteld voor morgenavond, maar via Vriendin hebben we ook nog eens een winactie gewonnen! Wij mochten naar de voorpremière in Amsterdam! Wiehoee! Ik vond het alleen zo zonde dat ik dan de kaartjes al betaald had voor de woensdag. Aangezien niemand de kaartjes over kon nemen heb ik Pathé maar gebeld. Super netjes: ik krijg het geld gewoon terug. Dat vind ik nou echt een goede service! Dus eh, Pathé bedankt!

beauty and the beast 3d film review koekjesGoed terug naar de moraal van het verhaal: de voorpremière. Ik kon al bijna niet wachten tot woensdag dus dit was wel heel erg leuk. We zijn lekker op tijd naar Amsterdam vertrokken en hebben daar nog wat rond geslenterd, gewinkeld, hapje gegeten en koekjes gegeten (wat zijn de koekjes van Subway toch altijd lekker!).

beauty and the beast 3d film review patheDaarna op naar de bioscoop bij de Arena. Waar ze een hele mooie trap hebben. Haha, ik vind dat soort dingen echt leuk. Het is maar een trap, maar wel een hele mooie!

Belle en het Beest

Voor degene die het verhaal niet kennen (ga je schamen, ken je klassiekers, kijk deze film, ….). Het gaat over Belle, een slimme en mooie meid die haar vader red uit de klauwen van het Beest door zijn plek in te nemen als gevangene. Het Beest en de inwoners van het kasteel zijn betoverd. Pas als het Beest leert om van iemand te houden en diegene ook van hem houd, pas dan wordt de betovering verbroken. Dit klassieke Disney-sprookje is nu verfilmd met Emma Watson als Belle en dus vanaf morgen te bewonderen in de bioscoop!

3d
Belle en het Beest 3d film review pathe

De film is in 3D en heel eerlijk? Ik heb er niet zoveel mee. Doe mij maar gewoon een normale film. Ik weet zeker dat ze er heel veel werk aan hebben gehad, maar ik ben altijd het eerste kwartier aan het wennen en als het te snel gaat zie ik ook niet echt wat er gebeurd. Sowieso zit zo’n brilletje ook niet echt heel fijn over je eigen bril heen. Niks ten nadele van de film, want er zaten zeker wat leuke 3D effecten in en ik vind het altijd ook heel knap hoe het gemaakt is (en hoe scheel de film eruitziet als je je brilletje even afzet, hihi). Ik denk dat 3D fans het heel mooi zullen vinden.

Mijn kritische beoordeling

Haha, nu moet ik dus heel even uit mijn “Disney is geweldig bubbel” stappen. Best moeilijk, maar ik kan dit. Ik vond dit zeker een hele, hele mooie film. Ik vind het leuk dat ze wat foutjes uit de tekenfilm hebben aangepast (daarover zo meer). Ook zitten er wat nieuwe stukjes in en toch zijn ze bij het verhaal gebleven. De liedjes komen in de film terug en er zijn zelfs wat nieuwe toegevoegd. Daardoor werd er best veel gezongen, maar ik vind dat juist heel erg leuk. In de tekenfilm moet je maar raden naar de gevoelens en gedachtes van de personages en door het zingen worden de gevoelens beter neergezet. Weet je dat stukje in de tekenfilm waar het Beest Belle laat gaan? Hij zit dan heel somber op z’n toren en brult dan een hele groot brul. Van wanhoop? Verdriet? We zullen het nooit weten, want die brul had geen ondertiteling, maar in deze film gaat het Beest dan zingen en dat is best wel heel zielig, snif snif. Ik moet zeggen dat ik door de tekenfilm het Beest eigenlijk al heel lief vind, maar door dit liedje ga ik nog meer van hem houden!

De leukste stukjes vond ik het liedje “be our guest” en als Belle en het Beest een sneeuwballen gevecht houden. Het grappigste stukje met de haarborstel. Belle denkt dat alles betoverd is en vraagt aan de borstel wat zijn naam is. Hoe Cogsworth (de klok) dan reageert, geweldig!
Verder vond ik de personages en het decor echt geweldig. Je denkt de hele tijd dat je in Frankrijk bent. In de tekenfilm twijfel je daar af en toe aan. Gaston deed het super goed en zijn rechterhand Le Fou werd gespeeld door de stem van Olaf (er zit zelfs een Olaf grapje in de film). Er zitten ook wat nieuwe karakters in. De angst voor de wolven in de tekenserie waar ik eindelijk vanaf dacht te zijn, is door deze film wel weer terug trouwens. Brrr, wat een engerds zijn dat toch!

Ik heb wel twee minpuntjes gevonden.

• De liedjes, vooral als Belle zingt, waarom zijn die zo bewerkt? Ik snap dat het misschien iets bewerkt moet worden, maar dit vond ik ietsie pietsie te veel en dan niet van het goede.
  • De levende prullaria waren in de tekenfilm heel lief. Dat lieve is er een beetje af. Lumiere en Cogsworth vind ik opzich nog wel leuk en wat echter, maar mevrouw Potts? Wat is er met haar gebeurd? En chip? Die zijn helemaal niet meer zo schattig. Haar gezicht zit ook aan de zijkant en de tuit is niet meer haar neus. Dat vind ik wel een beetje jammer, maar ik heb het even opgezocht. Vanwege 3D kon dat niet anders, dan zou het er heel raar uitzien. Hmm, oke.

Zelfs met die minpunten vind ik het nog steeds een geweldige film! Er zitten leuke grapjes in, wat veranderingen en zelfs dingen die hetzelfde zijn als de tekenfilm die je toch nog blijven verassen. De kostuums zijn echt prachtig en er zitten heel veel details in de karakters zoals Lumiere. Als je daarna de “echte mensen” ziet lijken ze heel goed op hun voorwerpen en dat vind ik toch wel heel knap!

Belle en het Beest 3d film review pathe

DE roos stond op ons te wachten. Ondanks dat het de voorpremière is denk ik wel dat ze snel een nieuwe roos hebben neer gezet want er liggen wel heel veel rozenblaadjes om de roos heen.

Herstelde foutjes

• De toverspreuk zou in de tekenfilm al 10 jaar bezig zijn en het Beest moest voor zijn 21e de liefde van zijn leven vinden. Alleen dan zou hij dus 11 jaartjes jong zijn toen de tovenares bij hem op de stoep stond. In de glas in lood tekeningen aan het begin van de tekenfilm zien we een man of op zijn minst een puber. Later zien we ook een schilderij van de prins, waar hij toch echt “volwassen” is of in ieder geval een aantal jaren ouder dan 11. Dus dat klopt niet helemaal.
    In de film is dit aangepast. Hier zien we de prins al als volwassene en de tekst van Lumiere is aangepast. In “be our guest” zingt hij normaal “ten years we’ve been rusting”, maar dat is nu aangepast naar “too long ….” Ook de vraagtekens of mrs. Potts de oma of moeder van Chip is worden opgelost, maar daar zeg ik lekker niks over! 😉
  • Belle haalt in de tekenfilm haar boeken bij de boekenwinkel, alleen ze betaald niet. Foei, Belle! In deze versie leent ze een boek uit de plaatselijke “bibliotheek”. Sowieso is het raar dat er een boekenwinkel in het dorp zat, aangezien iedereen het gek vind als er gelezen wordt.
  • Als Maurice in de tekenfilm met paard en wagen op stap gaat wil hij het enge, donkere pad in. WAAROM zou je die kant kiezen?! Zelfs Philippe het paard denkt er anders over. Toch volgen ze deze weg, komen er wolven en keert Philippe met wagen, maar zonder papa terug naar het dorp. Belle gaat dan met het paard naar het kasteel. Hoe dan? Heeft Philippe een TomTom? Hij weet toch helemaal niet waar het kasteel is? In de film gaat het ietsjes anders. Door een blokkade moeten Maurice en Philippe de enge weg wel nemen en uiteindelijk komen ze samen bij het kasteel aan. Als Philippe naar huis vlucht weet hij dus heel goed de weg naar het kasteel.
  • In het liedje “be our guest” zie je in de tekenfilm de Eiffeltoren. Alleen als je kijkt naar de kleding, wapens en de uitvinding van papa Maurice dan zou de tekenfilm zich afspelen voordat er gedacht werd aan deze prachtige toren. In de film zien we daarom geen Eiffeltoren.
  • We krijgen eindelijk het verhaal achter de moeder van Belle te horen. Want over haar word in de tekenfilm gewoon niet gesproken! Ik ga niks verklappen, want dit is even wat anders dan het “bekende” verhaal.
  • Heb je je ook altijd afgevraagd hoe Belle in de tekenfilm na de aanval van de wolven, waarbij het Beest haar red, zij het zwaar gewonde en vooral zwaarlijvige Beest op het paard krijgt? Ik zou het niet kunnen. In de film zegt ze tegen hem: you have to help me, you have to stand. Slimme meid, die Belle.

Belle en het Beest 3d film review pathe

Kijk dit vind ik dan weer heel lief. Bedankt voor uw bezoek, tot ziens! Nou geen dank, ik heb ervan genoten en ik hoop dat jij ook snel de nieuwe Belle en het Beest gaat kijken! Lumiere kan niet vaak genoeg zeggen: be our guest! Dus je moet hem gewoon gaan kijken. Ik vind het zeker een aanrader, laat je even weten of je ook zo enthousiast bent?

Omdat Disney niet alleen leuke films maakt, maar ons ook wat wijze lessen probeert te leren kun je hier de Disney levenslessen van Belle en het Beest vinden. Je kunt in ieder geval een heleboel leren van deze twee beauty’s 😀

Liefs, Anne

Als je geen zin hebt om een hele reactie te typen, kun je ook op het hartje hieronder klikken om te laten weten dat je dit artikel leuk vond om te lezen!